לאחרונה, פונים אליי לקוחות שכתוצאה מתכנון לקוי בחישוב ההון העצמי שלהם "נתקעו" ללא כסף לתשלום הוצאות נוספות כמו תשלום לעו"ד, למתווך, מס רכישה, פתיחת תיק משכנתא, נוטריון, רישום ברשם המשכונות, רישום הערת אזהרה וכו'…

אז מה עושים כאשר השתמשנו בכל ההון העצמי שלנו ואין לנו הון עצמי נוסף כדי לשלם על כל ההוצאות הללו:

1. נגייס הון ממכר/ משפחה (אופציה שלא תמיד אפשרית).

2. ניקח הלוואה נוספת (שצריך לקחת בחשבון שהיא עלולה לפגוע בסכום ההחזר החודשי בו אנחנו יכולים לעמוד ובנוסף- הריביות עליה ככל נראה יהיו גבוהות).

3. לבקש מהבנק החזר הון עצמי.

מה זה אומר החזר הון עצמי? ?

מצב שבו הבנק יכול להעביר אלינו ישירות לחשבון העו"ש שלנו את הסכום אותו אנחנו צריכים כנגד הגדלת המשכנתא (זאת, בתנאי שלא לקחתם מלכתחילה מימון מקסימלי על פי חוקי בנק ישראל).

החזר הון עצמי, זו אופציה שהבנק פחות אוהב להתעסק איתה. תוספת של טופסולוגיה ובירוקרטיה ובעצם, מדובר בכאב ראש עבורם

א ב ל

בשורה התחתונה, גם אם הבנק יעקם מעט את הפרצוף- אין סיבה שהוא לא יאשר לכם את הבקשה להחזר הון עצמי.

ת'כלס,

הבנק רוצה לתת לכם את המשכנתא הגבוהה ביותר, הוא מרוויח ממנה (ומכם ?) והוא לא ירצה לאבד אתכם כלקוחות לטובת בנק אחר…

?חשוב לי לציין, שעם הלקוחות שלי אני אף פעם לא בונה על בקשת החזר הון עצמי

ואני תמיד תמיד (תמיד!!!)

לוקח בחשבון מ ר א ש את סכום ההוצאות הנלוות לעסקת הרכישה של הדירה ומשם גוזר את גובה המשכנתא אשר נדרשת להם

וכך אני ממליץ גם לכם לעשות ?

 

הכותב, תום חביב, הינו יועץ משכנתאות ומנהל מחלקת מימון ומשכנתאות במועדון הדיור הישראלי.