אני מוצאת את עצמי עונה שוב ושוב על אותה שאלה שמטרידה המון אנשים- "מה כדאי לי לעשות, לקנות או לשכור"?

 

במרבית הפעמים השאלה הזו עולה כאשר ההון העצמי ההתחלתי הוא מצומצם ואז (בצדק) אנשים שואלים את עצמם האם לחכות ולהגדיל את ההון העצמי על ידי חיסכון או שכדאי לקנות עכשיו באמצעות סכום הכסף שיש לי (ואז לעיתים צריכים להתפשר…וזה משהו שלא תמיד קל לאנשים לעשות.. ?).
התשובה לשאלה הזו תלויה בהרבה משתנים אבל אני אנסה לענות עליה כאן על קצה המזלג…
מרבית האנשים חושבים שיש ברשותם רק 2 אופציות לבחירה: לשכור או לקנות.

אבל, כמו שאני רואה את הדברים לכל אדם יש 3 אופציות בחירה, ומרבית האנשים מפספסים את אופציית הביניים (הכנתי לכם תרשים כדי שיהיה קל יותר להבין). אסביר:

 

1.אופציה ראשונה: שכירות. מרבית האנשים אומרים לעצמם: אין לי מספיק הון ראשוני- אז אני אשכור דירה ובמקביל אחסוך כדי להגדיל את ההון הראשוני שלי. זו אופציה לא רעה- אבל הבעיה: שזו אופציה שלא מניבה לך שום דבר… (ופעמים רבות גם לא מצליחים לחסוך בפועל כמו שמתכננים – ואז גם לא מגדילים את ההון העצמי ונשארים "תקועים" באותה נקודה).

 

2.אופציה נוספת: רכישה. במדינת ישראל (בניגוד למקומות אחרים בעולם) אנשים ממהרים לקנות דירה. הסיבה לכך היא ברובה אמוציונלית. מגורים בדירה שלך- זו אופציה שמקנה לאנשים ביטחון, תחושה של יציבות, משהו חומרי שאתה יכול לגעת בו (אני קוראת לזה- ללטף את הבלטות ? ) ולכן, אנשים גם מוכנים להשקיע, למנף את עצמם ולהכניס את עצמם לפלונטרים כלכליים בשביל לחוש את תחושת הביטחון הזו. אני אומרת? זו אחלה אופציה… כל עוד אתה יכול לעמוד בה כלכלית ואתה לא מכניס את עצמך ואת המשפחה שלך לסחרור שידרדר אותך מטה. אם אין לך את היכולת הכלכלית? ואתה לא מוכן להתפשר בבחירות שלך כדי שכן תעמוד בה- אל תקנה!

3.האופציה השלישית- והיא בעיני אופציית הביניים שמרבית האנשים לא חושבים עליה, הינה: "תגור איפה שאתה רוצה ותקנה איפה שאתה יכול". מה זה אומר? רוצה/ צריך דירת 4 חדרים במקום X אבל לא יכול כלכלית להרשות לעצמך לרכוש אותה? אין בעיה. תרכוש דירת 3 חדרים במקום Y ובמחיר שאתה יכול לעמוד בו (מה שיקנה לך ביטחון שיש לך משהו "שלך") – תשכיר את הדירה הזו (כדי שהרכישה תניב לך הכנסה) ובמקביל, תשכור איפה שאתה רוצה. ככה תרוויח מכל הכיוונים (אם כמובן תכננת את העניין נכון)…בנוסף, ככה אתה גם "צמוד" למה שהשוק יעשה, ואם הוא יעלה בצורה ניכרת, אז גם הדירה שאתה מחזיק תעלה בצורה ניכרת (או הפוך כמובן). אך אם לא תרכוש, ומחירי הדירות יעלו – המרחק שלך מדירה שלך, רק יגדל…

איך יודעים איזה אופציה היא הטובה והמתאימה לכם ביותר? תכנון, תכנון ושוב, תכנון! תכנון נכון של העסקה שלכם בהתאם למשתנים האישיים שלכם, הרצונות והיכולות שלכם => הוא זה שיהפוך את העסקה לטובה ביותר עבורכם- ולא שום דבר אחר! מה שטוב למשה לא בהכרח טוב ונכון לך- זכרו זאת!